Referat fra generalforsamling feb.2025

Referat fra generalforsamling torsdag den 27. februar 2025 kl. 19.00 på Bornholms Centralbibliotek i Rønne
Formand Lisa Drejer bød velkommen til generalforsamlingen og udtrykte sin glæde over, at der, på trods af det faldende medlemstal, var et pænt fremmøde.
1. Valg af dirigent:
Bestyrelsen pegede på Flemming Skou, der blev valgt uden modkandidater.
Dirigenten konstaterede, at indkaldelse til generalforsamlingen var sket ved varsling i Gangnyt ved årsskiftet og dermed i overensstemmelse med vedtægterne og beslutningsdygtig.

2. Valg af referent / sekretær:
Bestyrelsen pegede på Mona Kirchler, der valgtes uden modkandidater.

3. Valg af 2 stemmetællere:
Kenn Ole Andersson og Herdis Lyster blev valgt som stemmetællere.

4. Formandens beretning:
Lisa aflagde beretning. Beretningen bliver offentliggjort i næste Gangnyt.

Desværre er medlemstallet faldende, dog var i der i løbet af 2024 10, der havde meldt sig og kun 9, der havde meldt sig ud. Dags dato er der 73 medlemmer, hvilket er en nedgang på 5 siden årsskiftet.
Lisa opfordrede derfor til, at man, hvis man ikke længere føler, at man kan gå med, så i stedet for møder op til de sociale arrangementer og på den måde stadig væk er en del af gruppen.
Der er dog, i betragtning af det faldende medlemstal, en god opbakning.
Ved dagens generalforsamling var der 25 deltagere.

Der var en opfordring til at deltage i solopgangsturen, der slutter med fælles morgenmad, som Gangforeningen står for.

Lisa takkede alle de frivillige, der var med til at arrangere ture, afmærke til Bornholm-Rundt-Marchen, passe Facebook-siden og meget mere.

Der var ingen spørgsmål til beretningen.

5. Kassereren fremlagde revideret regnskab fra det forløbne år:
Inger gennemgik regnskabet, der viste et overskud på 2.307,19 kr. hvilket var et pænt resultat i betragtning af det faldende medlemstal.
I regnskab indgår et tilskud på i alt 2.500 kr. fra Bornholm-Rundt-Marchen som tak for at foreningens medlemmer afmærker 5 etaper af marchen fra Rønne til Bornholmerpladsen.

Regnskabet blev godkendt uden yderligere bemærkninger.

6. Behandling af evt. indkomne forslag:
”Forslag fra bestyrelsen d. 28.01.2025
Hvad vil vi med Gangforeningen Bornholm i fremtiden,
Bestyrelsens tanker er, grundet nedgang i medlemstallet og store udgifter til bank og hjemmeside og svært ved at få besat posterne til bestyrelsen, at lave foreningen om til en vandreklub.”
Dirigenten mente, at der var behov en uddybning fra bestyrelsen.
Lisa fortalte, at ud over udgifter til bank og hjemmeside, der var store i forhold til kontingentindbetalingen, var det så godt som umuligt at få afløsning på bestyrelsesposterne, Inger syntes hun havde gjort sin pligt gennem mange år som kasserer, og Lisa selv ville ikke genopstille som formand i 2026.
En vandreklub kunne være mere uformel, behøvede ikke opkræve kontingent og kommunikation til medlemmer med bladet kunne ske på mail, da foreningen har mailadresser på alle medlemmer.
Der ville stadig væk være behov for en styregruppe.
En opløsning af Foreningen ville skulle ske efter vedtægterne, så opløsning kunne ikke ske på indeværende generalforsamling.
Der blev drøftet, hvad der var det største problem i forhold til fortsat drift af foreningen, og konklusionen var, at det ikke var et økonomiske problem, men derimod udfordringen med at rekruttere frivillige, primært til bestyrelsesarbejdet, der opfattedes lidt mere forpligtende.
Hvis der ikke kan rekrutteres bestyrelsesmedlemmer, kan foreningen ikke eksistere. Bestyrelsen havde et ønske om med forslaget at få medlemmerne til at tænke over foreningens fremtidsmuligheder.
Bestyrelsen blev opfordret til at undersøge, om der var nye kandidater til bestyrelsesarbejdet – alternativt at tage stilling til foreningens fremtid. Bestyrelsen kunne præsentere disse overvejelser til Løvfaldsfesten, og så kunne man træffe en afgørelse på næste generalforsamling i 2026.

7. Fastsættelse af kontingent:
Bestyrelsen foreslog uændret kontingent.

Generalforsamlingen godkendte dette.

8. Valg ifølge lovene:

På valg til bestyrelsen var:
Kasserer Inger Bech genvalgt
Bestyrelsesmedlem Lene Pedersen genvalgt
Suppleant Britta Dunker genvalgt

Festudvalget
Kisser Vilsgaard genvalgt
Kenn Ole Andersson genvalgt

Revisor Carsten Faurskov Jensen genvalgt
Revisorsuppleant Lene Holm genvalgt

Fanebærer Nick Due Hansen genvalgt
Fanebærersuppleant Elise Storr Rigmor Skovgaard

9. Eventuelt.
Arne takkede for en fantastisk god jubilæumsfest ved 50 års-jubilæet.
Han var også overbevist om, at når medlemmerne blev lidt presset, ville det være muligt at finde nye kandidater til bestyrelsen.

Dirigenten takkede for god ro og orden og afsluttede derefter generalforsamlingen.
Lisa takkede dirigenten og Lene for at sørge for smørrebrød. Til sidst var der en erkendtlighed til turlederne i form af en flaske vin.